Κατά τη διάρκεια του χειμώνα είναι σημαντικό να φροντίζουμε την ευεξία μας υιοθετώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής: τακτική σωματική δραστηριότητα και ποικίλη διατροφή. Ωστόσο, αυτές δεν είναι οι μόνες πτυχές που πρέπει να επισημάνουμε, ακολουθούν χρήσιμες συμβουλές για να αντιμετωπίσουμε το χειμώνα στα καλύτερά μας.

Η Περίοδος του Χειμώνα

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα το σώμα μας μπορεί να έρθει αντιμέτωπο με διάφορες περιβαλλοντικές αλλαγές. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας ανησυχεί: εάν είμαστε καλά προετοιμασμένοι, ακολουθώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου, ο αντίκτυπος μπορεί να μην είναι τόσο σημαντικός επειδή το σώμα μας είχε αρκετό χρόνο για να προσαρμοστεί. Στην πραγματικότητα κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όταν οι θερμοκρασίες μειώνονται, ενδέχεται να είμαστε πιο ευαίσθητοι σε λοιμώξεις. 1Επίσης, μπορεί να αισθανόμαστε κουρασμένοι και σε κακή διάθεση λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας της νύχτας, που χαρακτηρίζει αυτή την εποχή στα γεωγραφικά πλάτη μας. 2

  1. Fares, A. Factors Influencing the Seasonal Patterns of Infectious Diseases. Int J Prev Med 4, 128–132 (2013).
  2. Johnsen, M. T., Wynn, R. & Bratlid, T. Is there a negative impact of winter on mental distress and sleeping problems in the subarctic: The Tromsø Study. BMC Psychiatry 12, 225 (2012).
  3. Information, N. C. for B., Pike, U. S. N. L. of M. 8600 R., MD, B. & Usa, 20894. How does the immune system work? InformedHealth.org [Internet] (Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG), 2020).
  4. 10 winter illnesses (https://www.ridgmountpractice.nhs.uk/syndication/live-well/healthy-body/10-winter-illnesses – Last access April 2021).
  5. LaVoy, E. C. P., McFarlin, B. K. & Simpson, R. J. Immune Responses to Exercising in a Cold Environment. Wilderness & Environmental Medicine 22, 343–351 (2011).
  6. Coates, M., Blanchard, S. & MacLeod, A. S. Innate antimicrobial immunity in the skin: A protective barrier against bacteria, viruses, and fungi. PLOS Pathogens 14, e1007353 (2018).
  7. da Silveira, M. P. et al. Physical exercise as a tool to help the immune system against COVID-19: an integrative review of the current literature. Clin Exp Med 1–14 (2020) doi:10.1007/s10238-020-00650-3.
  8. Aranow, C. Vitamin D and the Immune System. J Investig Med 59, 881–886 (2011).
  9. NHS. 5 ways to wipe out winter tiredness (https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/5-ways-to-wipe-out-winter-tiredness/?tabname=tiredness-and-fatigue – Last access March 2021).
  10. Melrose, S. Seasonal Affective Disorder: An Overview of Assessment and Treatment Approaches. Depress Res Treat 2015, (2015).
  11. Dixon, M. Winter ready: the importance of nutrition and lifestyle (https://www.nutritionist-resource.org.uk/memberarticles/winter-ready-the-importance-of-nutrition-and-lifestyle#accept-cookies – Last access March 2021). (2020).
  12. Vitamin C and contribution to the normal function of the immune system: evaluation of a health claim pursuant to Article 14 of Regulation (EC) No 1924/2006. EFSA Journal (2015).
  13. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin C and reduction of tiredness and fatigue (ID 139, 2622), contribution to normal psychological functions (ID 140), regeneration of the reduced form of vitamin E (ID 202), contribution to normal energy-yielding metabolism (ID 2334, 3196), maintenance of the normal function of the immune system (ID 4321) and protection of DNA, proteins and lipids from oxidative damage (ID 3331) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/2006. EFSA Journal (2010).