CLOSE
Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία… οι απαραίτητοι σύμμαχοι για απόδοση στην ποδηλασία

Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία… οι απαραίτητοι σύμμαχοι για απόδοση στην ποδηλασία

Όταν μιλάμε για διατροφή κατά την άθληση συνήθως το μυαλό μας πάει στις πρωτεΐνες, τους υδατάνθρακες και τα λίπη. Οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία όμως είναι οι αφανείς ήρωες που εξασφαλίζουν την καλή λειτουργία του οργανισμού μας. Ειδικότερα για τους ποδηλάτες ορισμένα μικροθρεπτικά συστατικά φαίνεται να έχουν εξέχουσα σημασία.

Ξεκινώντας, βασικός παράγοντας για την άθληση σε εξωτερικό χώρο και ιδιαίτερα για τους ποδηλάτες  είναι η πρόληψη των λοιμώξεων του αναπνευστικού. Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης C φαίνεται να συμβάλει στην πρόληψη και βελτίωση των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος βοηθώντας το σώμα να επανέλθει γρηγορότερα. Εκτός αυτού η βιταμίνη C συμβάλει στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου, ενός μετάλλου με εξέχουσα σημασία για την σωστή μεταφορά του οξυγόνου στου ιστούς και την καλύτερη αερόβια απόδοση.  

Η θειαμίνη ή βιταμίνη Β1 αποτελεί μια βασική πρωτεΐνη για τα άτομα που κάνουν αθλήματα αντοχής, όπως η ποδηλασία. Η θειαμίνη, μαζί με τις βιταμίνες Β6 και Β12 συμβάλλει στη μετατροπή της γλυκόζης σε ενέργεια και ταυτόχρονα βοηθά στην καλή υγεία του νευρικού συστήματος, στην ισορροπία και στο συντονισμό των κινήσεων.

Η βιταμίνη D αποτελεί μια από τις πιο συζητημένες βιταμίνες αυτά τα χρόνια για τη θετική της επίδραση σε όλα τα συστήματα του οργανισμού, στην καλή σκελετική υγεία αλλά και στην υγεία του ανοσοποιητικού, μυϊκού συστήματος και την αποκατάσταση μετά την άσκηση. Αν και το σώμα μας έχει τη δυνατότητα να παράγει βιταμίνη D μέσω της έκθεσης στον ήλιο τους χειμερινούς μήνες πιθανώς η πρόσληψή μας από την τροφή και η μικρή έκθεση στον ήλιο να μην επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών.  Έτσι δεν είναι σπάνια η καταγραφή ελλείψεων στη συγκεκριμένη βιταμίνη.

Κατά την ποδηλασία, ειδικά κατά τις πιο ζεστές περιόδους του χρόνου ιδρώνουμε, χάνοντας, εκτός από υγρά, ηλεκτρολύτες. Το νάτριο και το κάλιο ρυθμίζουν τη μεταφορά των υγρών στα κύτταρα από την κυκλοφορία του αίματος και συμβάλουν στην πρόληψη κραμπών. 

Το μαγνήσιο τέλος, ένα από τα βασικότερα μέταλλα στο σώμα μας αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία για τη λειτουργία του μυϊκού συστήματος, την παραγωγή ενέργειας, τη σύνθεση πρωτεϊνών και τον μεταβολισμό των υδατανθράκων.

Βιβλιογραφία

Thomas, D. T., Erdman, K. A., & Burke, L. M. (2016). Position of the academy of nutrition and dietetics, dietitians of Canada, and the American college of sports medicine: Nutrition and athletic performance. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(3), 501-528.