Close Cookies notice
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να καταστήσει την περιήγηση όσο το δυνατόν πιο λειτουργική και για να συγκεντρώνει στατιστικά στοιχεία σχετικά με τη χρήση της. Αν θέλετε να λάβετε περισσότερες πληροφορίες ή να αρνηθείτε να παράσχετε τη συγκατάθεσή σας για όλα ή ορισμένα από τα cookies, κάντε κλικ εδώ. Συνεχίζοντας την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, αποδέχεστε τα cookies μας.
Ο ρόλος των βιταμινών στην άμυνα του οργανισμού

Ο ρόλος των βιταμινών στην άμυνα του οργανισμού

από τη Κλινική Διαιτολόγο – Διατροφολόγο Λιάνα Πούλια, MMedSci, PhD

«Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα»...Η γνωστή παροιμία από τα παιδικά μας χρόνια ίσως κρύβει τη γνώση ότι η σωστή διατροφή μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την άμυνα του οργανισμού μας. Ποιά συστατικά της διατροφής μας μπορούν να εξασφαλίσουν την καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος;

Κατ’ αρχάς, η επάρκεια της διατροφής μας σε ενέργεια αποτελεί το πρώτο βήμα για την προστασία του οργανισμού μας από λοιμώξεις. Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες οι εξαντλητικές δίαιτες ή η δυσθρεψία γενικά αποδυναμώνουν τον οργανισμό, κάνοντάς τον ευάλωτο σε ιούς και λοιμώξεις.

Σύμφωνα με παλιότερες αλλά και νέες μελέτες, ορισμένες βιταμίνες έχουν σημαντική θετική δράση στην άμυνα του οργανισμού. Προεξέχουσα θέση κατέχει η βιταμίνη C που από παλιότερες μελέτες είχε –συσχετιστεί  με μείωση της έντασης των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος. Η βιταμίνη Ε, με την ισχυρη αντιοξειδωτική της δράση βοηθά στη θωράκιση του οργανισμού απέναντι στις ελεύθερες ρίζες, ενώ αντίστοιχη δράση έχει και η βιταμίνη Α. Παράλληλα, η Β6 φαίνεται να συμβάλλει σημαντικά στη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, δρώντας σαν ένζυμο σε πολλές απαραίτητες αντιδράσης που συμβάλουν στην προστασία του οργανισμού μας.

Εκτός από τις βιταμίνες εξέχουσα σημασία για την άμυνα του οργανισμού μας φαίνεται να έχουν και ορισμένα μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως ο ψευδάργυρος, ο σίδηρος, το σελήνιο και ο χαλκός.

Μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης, ψάρια, άπαχα κρεατικά και γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών βοηθά στην καλή λειτουργία του οργανισμού μας, καλύπτοντας με τον καλύτερο και πιο αποτελεσματικό τρόπο τις ανάγκες μας σε μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά. Σε περίπτωση όμως που λόγω του τρόπου ζωής μας ή των επιλογών μας σε ότι αφορά τη διατροφή, ακολουθούμε μια δίαιτα μακριά από τα παραπάνω πρότυπα, ένα συμπλήρωμα διατροφής, το οποίο θα κάλυπτε τυχόν ανεπάρκειες παρέχοντας την Συνιστώμενη Ημερήσια Δόση (ΣΗΔ) σε βασικά μέταλλα και ιχνοστοιχεία θα μπορούσε να μας βοηθήσει. Πρέπει να έχουμε όμως στο μυαλό μας πάντα ότι οι μεγαδόσεις βιταμινών ή μιας συγκεκριμένης βιταμίνης όχι μόνο δε βοηθά, αλλά θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στον οργανισμό.

Βιβλιογραφία

  1. Shaik-Dasthagirisaheb YB, Varvara G, Murmura G, Saggini A, Caraffa A, Antinolfi P, Tete' S, Tripodi D, Conti F, Cianchetti E, Toniato E, Rosati M, Speranza L, Pantalone A, Saggini R, Tei M, Speziali A, Conti P, Theoharides TC, Pandolfi F. Role of vitamins D, E and C in immunity and inflammation. J Biol Regul Homeost Agents. 2013 Apr-Jun;27(2):291-5.
  2. Wintergerst ES, Maggini S, Hornig DH.  Immune-enhancing role of vitamin C and zinc and effect on clinical conditions. Ann Nutr Metab. 2006;50(2):85-94. Epub 2005 Dec 21.
  3. Ströhle A, Hahn A.Importance of micronutrients for immunity--preventive and therapeutic aspects. MMW Fortschr Med. 2009 Oct;151 Suppl 3:133-41.